Τεχνικές ελαιογραφίας και εφέ

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Τεχνικές ελαιογραφίας και εφέ.

Οι ζωγράφοι έχουν στο δυναμικό τους μία πληθώρα εκφραστικών εφέ, αρκεί να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα μέντιουμ. Παρακάτω παραθέτουμε μία σειρά παραδειγμάτων για το πως δρουν τα μεέντιουμ και τι αποτέλεσμα παράγουν.

Τεχνική γκλαζέ (Glazing)

glazing εφε ελαιογραφία

Τα γκλαζέ δομούνται από διαστρωματώσεις διαφανούς ή μη διαφανούς χρώματος πάνω σε πολύ στεγνή βάση.

Είναι μία χρονοβόρα τεχνική με μοναδικό αποτέλεσμα. Τα μέντιουμ που περιέχουν Liquin  είναι εξαιρετικά γι’αυτή την τεχνική. Βοηθούν στην ομαλοποίηση των γραφών και ελαχιστοποιούν τα σημάδια από πινέλο.

Τεχνική στεγνής μπογιάς (Scumbling)

scumbling χρώματα ελαιογραφίας

Με ελεύθερο τρόπο περάστε λεπτές επιστρώσεις χρώματος αδιαφανούς χαρακτήρα, πάνω από την βάση. Αφήστε να φανεί το χρώμα της βάσης σε σημεία δημιουργόντας την αίσθηση έντονης υφής. Τα μέντιουμ Liquin μπορούν να εφαρμοστούν στην αραίωση του χρώματος. Κατάλληλα επίσης είναι τα μέντιουμ για ιμπάστο τεχνικές, αν και στην συγκεκριμένη τεχνική συνηθίζεται να εφαρμόζεται το χρώμα σε αρκετά στεγνή μορφή.

Δημιουργία χρωματικής υφής (Stipple Effect)

Ένα σκληρό πινέλο σε συνδυασμό με πηχτό χρώμα καθιστά εύκολη την δημιουργία εφέ υφών. Το χρώμα σωληναρίου είναι επαρκές για την εφαρμογή αυτής της τεχνικής ή μπορεί να προσμειχθεί με μέντιουν Liquin.

Sgraffito

Είναι η τεχνική της ενχάραξης με κάποιο εργαλείο σε στρώση νωπής μπογιάς. Μπορεί να γίνει με την άκρη ενός πινέλου, μια σπάτουλα ή οποιοδήποτε άλλο σκληρο αντικείμενο. Αυτή η τεχνική είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για την δημιουργία εκφραστικών εφέ. Εάν επιθυμείτε να επιβραδύνεται την ταχύτητα πήξης του χρώματος ώστε να σας δοθεί μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για να εφαρμόσεται αυτή την τεχνική μπορείτε να ττο πετύχετε αυτό με την προσθήκη λινέλαιου.

Τεχνική Ιμπάστο (Impasto)

impasto example χρώμσατα ελαιογραφίας

Το ιμπάστο αναφέρεται στην τεχνική όπου εφαρμόζεται, πηχτή στρώση μπογιάς. (για παράδειγμα ας σκεφτούμε τους πίνακες του Βαν Γκογκ. Η τεχνική αυτή προσφέρει μία τρισδιάστατη αίσθηση. Δώστε προσοχή όταν χρησιμοποιείτε αυτήν την τεχνική διότι οι πηχτές διαστρωματώσεις μπογιάς έχουν την τάση να σκάνε κατά τηη διάρκεια της πήξης. Ο καλύτερος τρόπος για να εφαρμόσετε αυτή την τεχνική είναι χρησιμοποιώντας τη σε μικρότερες επιφάνειες του πίνακα.

Πολύ πηχτές στρώσεις χρώματος μπορεί να προκαλέσουν κάποια παραμόρφωση από την πήξη της μπογιάς. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί χτίζοντας πλούσια υφή με πιο λεπτές διαστρωματώσεις, επιτρέποντας κάθε στρώση να στεγνώσει ταχύτερα. Κάποια συγκεκριμένα μέντιουμς βελτιώνουν την ταχύτητα πήξης και είναι ιδανικές γι’ αυτή την τεχνική.

Βασικές χρωματικές παλέτες για ιμπάστο

Η αρχική πελέτα θα πρέπει να προσφέρει ευρεία γκάμα χρωμάτων και πρέπει να έχει μία καλή ισορροπία ανάμεσα στα διαφανή και στα αδιαφανή χρώματα. Τα φωτοσταθερά χρώματα είναι πάντα επιθυμητά και η βασική σας παλέτα θα πρέπει να είναι σχετικά οικονομική. Η συνήθης πρακτική είναι η διατήρηση μίας παλέτας περίπου 12 καθαρών χρωμάτων.

Τι σημαίνει ζωγραφική σε διαστρωματώσεις;

Πρόκειται για μία πιο σύνθετη μέθοδο ζωγραφικής με χρώματα ελαιογραφίας. Επίσης θεωρείται η πιο παραδοσιακή μέθοδος. Στην περίπτωση αυτή ο ζωγράφος εφαρμόζει πολλές διαστρωματώσεις μπογιάς προκειμένω να πετύχει τα διάφορα εφέ. Η τεχνική αυτή έχει σαν αποτέλεσμα φωτεινούς τόνους και πλούσιες χρωματικές γκάμες.

Τι σημαίνει ζωγραφική σε ένα στάδιο;

Ο όρος αυτός  χρησιμοποιείται για να περιγράψει την τεχνική δημιουργίας ζωγραφικού έργου σε μία στρώση μπογιάς. Όταν εφαρμόζεται αυτή η τεχνική είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί ένα έργο σε μία συνεδρία, διότι δεν απαιτεί χρόνο πήξης προτού εφαρμοστεί άλλη μία στρώση χρώματος.

Τι σημαίνει πηχτό πάνω από αραιό ;

Αυτός είναι ένας παραδοσιακός κανόνας στην ελαιογραφία. Η πηχτή μπογιά είναι μεγαλύτερης περιεκτικότητας σε έλαιο, και η αραιή μπογιά περιέχει λιγότερα έλαια. Καθώς ο ζωγράφος δημιουργεί διαστρωματώσεις μπογιάς, δίνουν έμφαση ώστε κάθε διαστρωμάτωση χρώματος να είναι πιο λεπτή από την προηγούμενη, με την προσθήκη αυξανόμενης ποσότητα μέντιουμ. Όσο μεγαλύτερο ποσοστό ελαίου περιέχει η μπογιά τόσο πιο εύκαμπτη γίνεται. Αυτό μειώνει τις πιθανότητες σκασίματος ή δημιουργίας ραγίσματος κατά τη διάρκεια της πήξης.

Προμηθευτείτε τα καλύτερα χρώματα που μπορείτε για τις ανάγκες σας. θα επιβραβευτείτε τόσο με την ποιότητα των έργων σας όσο και με την ποιότητα των υλικών σας.

Η τέχνη των προσμίξεων – Το σύστημα 6 χρωμάτων.

Οι περιορισμένες παλέτες χρησιμοποιούνται τόσο από αρχάριους όσο και από σοβαρούς ζωγράφους προκειμένω να κατανοήσουν τις βασικές αρχές των προσμίξεων και της ιδιότητας του χρώματος. Το σύστημα 6 χρωμάτων χρησιμοποιεί δύο ειδών κόκκινα, δύο κίτρινες αποχρώσεις και δύο ειδών μπλε, ως την βασική παλέτα. Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατόν να δημιουργηθεί με ευρεία γκάμα χρωμάτων, μέσω προσμίξεων.

Επιπλέον χρώματα μπορούν να προστεθούν αργότερα στην βασική αυτή παλέτα, όταν ο ζωγράφος νιώσει άνετα με τον χειρισμό της.

Τα ελαιοχρώματα φοιτητικής ποιότητας, έχουν χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά των επαγγελματικών ελαιοχρωμάτων, αλλά περιέχουν χαμηλότερη συγκέντρωση χρωστικής, λιγότερο εξεζητημένα υλικά, και μία μικρότερη γκάμα χρωμάτων. Τοι πιο ακριβές χρωστικές γενικά προσομειώνονται με προσμίξεις. Τα χρώματα αυτά είναι σχεδιασμένα ώστε να προσμυγνείονται, παρότι οι χρωματική ένταση είναι χαμηλότερη. Οι προσμίξεις ενδέχεται να μην έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά στην παλλέτα όπως τα χρώματα πλήρους έντασης.

Η προδιεργασία στις αρχικές διαστρωματώσεις χρώματος (Underpainting)

Πολλοί ζωγράφοι επεξεργάζονται ολόκληρο το θέμα στις αρχικές διαστρωματώσεις με κάποιο χρώμα που στεγνώνει γρήγορα. Αυτή η στρώση μπορεί να δουλευτεί μονόχρωμα χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε χρώμα ή μπορεί να επιτευχθεί χρησιμοποιώντας μία πλήρη γκάμα χρωμάτων.

Μπορώ να διατηρήσω τα χρώματα ελαιογραφίας στην παλέτα μου για μετέπειτα χρήση?

  • Με το που ξεκινήσει η διαδικασία πήξης και τα χρώματα έχουν δημιουργήσει μία εξωτερική στεγνή μεμβράνη, χάνουν κάποιες από τις ιδιότητές τους οι οποίες δεν μπορούν να επαναφερθούν. Σας δίνουμε εδώ τρείς συμβουλές ώστε να συντηρήσετε αποτελεσματικά την μπογιά η οποία έχει παραμείνει στην παλέτα
  • Δοκιμάστε να μεταφέρετε την μπογιά σε μικρά δοχεία ή ποτήρια τα οποία στην συνέχεια θα τοποθετήσετε σε νερό. Αυτό είναι δυνατόν επειδή τα χρώματα ελαιογραφίας δεν είναι υδατοδιαλυτά.
  • Καλύψτε την μπογιά με πλαστική διαφάνεια δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο να μην υπάρχουν φυσαλίδες αέρος.
  • Καλύψτε ολόκληρξη την παλλέτα με πλαστική διαφάνεια και τοποθετήστυε στην κατάψυξη.

Τι είδους επιφάνεια είναι κατάλληλη για ζωγραφική με χρώματα ελαιογραφίας;

Ο καμβάς, το λινό, τα χαρτόνια, και τα χοντρά χαρτιά είναι όλα κατάλληλα. Είναι σημαντικό ότι η ζωγραφική επιφάνεια είναι σταθερή και ικανή να κρατήσει το βάρος της μπογιάς χωρίς παραμορφώσεις. Επίσης είναι σημαντικό η επιφάνεια αυτή να παρέχει έναν συνδυασμό δοντιού και απορροφητικότητας το οποίο να είναι κατάλληλο για την τεχνική που εφαρμόζει ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης.

 καμβάδες ελαιογραφίας

Καμβάς

Ο καμβάς τελαρωμένου βαμβακιού είναι η πιο συνήθης επιλογή ζωγραφικής επιφάνειας από τον 17ο αιώνα. Λόγω των ιδιοτήτων του καθίσταται ιδανική επιφάνεια για την ζωγραφική ελαιογραφίας μέχρι και τις μέρες μας.

Συμβουλή : Σας προτείνουμε να δημιουργήσετε το πρώτο σας έργο ελαιογραφίας πάνω σε καμβά που θα τον έχετε προμηθευτεί προετοιμασμένο γι’αυτή την χρήση. Δεν συνιστούμε να επιχειρήσετε να τελαρώσετε και να περάσετε βάση εσείς . Κάτι τέτοιο θα ήταν ασύμφορο για εσάς καθότι οι διαδικασία του τελαρόματος έχει μεγάλα περιθώρια λάθους και μπορεί κάλλιστα να οδηγήσουν τον αρχάριο σε πρόωρη απογοήτευση.

Καμβάς σε χαρτόνι

Ο καμβάς σε χαρτόνι χρησιμοποιείται παραδοσιακά για ζωγραφική σε εξωτερικό περιβάλλον. Ο καμβάς σε χαρτόνι καταλαμβάνει πολύ λιγότερο χώρο από τον παραδοσιακό καμβά. Τα έργα που είναι ζωγραφισμένα σε τέτοια επιφάνεια είναι πολύ πιο εύκολο και πρακτικό να μεταφερθούν και να αρχειοθετηθούν.

Χαρτιά

Το χαρτί είναι δημοφιλής επιφάνεια για την δημιουργία έργων, τόσο σχεδίου ,όσο και έργων ελαιογραφίας. Χρησιμοποιούνται και από επαγγελματίες οι οποίοι επιλέγουν χαρτιά με συγγεκριμένες επιφανειακές ιδιότητες, ανάλογα με το αποτέλεσμα που επιζητούν. Προτείνουμε ως τόσο την χρήση άκαμπτων και σκληρών χαρτιών  για τις ελαιογραφίες σας. Συνίσταται επίσης να περαστεί μια βάση ελαιογραφίας (Gesso Primer )ως προετοιμασία για την μετέπειτα δουλειά σας.

Ινόπλακα μέσης πυκνότητας  (MDF)

Προετοιμάζοντας τις δικές σας ζωγραφικές επιφάνειες θα έχετε να επιλέξετε οποιεσδήποτε διαστάσεις και σχήματα θέλετε, και πολλοί ζωγράφοι απολαμβάνουν την προετοιμασία αυτή. Η βάση περασμένη σε MDF δημιουργεί γρήγορα μία ικανοποιητική επιφάνεια για να εκτελεστεί το έργο. Ταυτόχρονα πρόκειται για ένα πολύ φθηνό οικονομικό υλικό. Η βάση ελαιογραφίας με την οποία προετοιμάζεται η ινόπλακα είναι σημαντική διότι ελέγχει την υφή, την απορροφητικότητα και τις άλλες ιδιότητες της επιφάνειας.

Ποια πινέλα είναι κατάλληλα για χρήση με χρώματα ελαιογραφίας;

Υπάρχει μία μεγάλη γκάμα πιν’έλων τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τα χρώματα ελαιογραφίας. Από φυσική έως τεχνητή τρίχα η επιλογή του πινέλου εξαρτάται εν πολλοίς από τον καλλιτέχνη. Μέσω πειραματισμού με διάφορα πινέλα, ο κάθε καλλιτέχνης μποπρεί να βρει αυτό που πληρεί τις ανάγκες του.

Τα παραδοσιακά πινέλα ελαιογραφίας έχουν μακρυά λαβή ώστε ο ζωγράφος να δουλεύει από κάποια απόσταση από την επιφάνεια του καμβά. Η τρίχα σε αυτά τα πινέλα είναι γενικά πιο σκληρή από αυτήν του πινέλου υδατογραφίας.

Οι σπάτουλες διαφόρων σχημάτων μπορεί να φανούν πολύ χρήσιμα εργαλεία για την πρόσμιξη στην παλλέτα, και για να εφαρμόζεται το χρώμα ελαιογραφίας στον καμβά.

Πως να ξεπλένουμε τα πινέλα μας.

Ο σωστός καθαρισμός των πινέλων είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, στην εξασφάλιση της μακροχρόνιας συντήρησης των πινέλων. Στην περίπτωση των χρωμάτων ελαιογραφίας το πινέλο θα πρέπει να καθαρίζεται με διαλυτικά και πανιά. Μόλις το πινέλο είναι σχετικά στεγνό μπορείτε να ξεπλύνεται περαιτέρω με κάποιο σαμπουάν. Στην συνέχεια ξεβγάζετε από το πινέλο όλο το νερό. Τα στεγνά πινέλα αποθηκεύονται με την τρίχα προς τα κάτω σε βαζάκια. Είναι διαθέσιμα και ειδικά δοχεία για την σωστή αποθήκευση των πινέλων σας.

Ελαιοχρώματα και Ακρυλικά χρώματα

Σε καμία περίπτωση μην προσπαθήσετε να προσθέσετε ακρυλικό χρώμα σε χρώμα ελαιογραφίας.

Το ακρυλικό χρώμα δεν έχει καμία ιδιότητα που να του επιτρέπει την αποτελεσματική προσκόλληση στην μπογιά ελαιογραφίας.

Θα πρέπει όμως να σας πούμε ότι το αντίθετο σενάριο είναι απολύτως επιτρεπτό.

Υπάρχουν πράγματι πολλοί επαγγελματίες ζωγράφοι που χρησιμοποιούν ακρυλικά χρώματα στην δημιουργία των πρώτων στρώσεων ενός πίνακα ελαιογραφίας. Αυτό το κάνουν για τους εξής λόγους. Καταρχάς το ακρυλικό στεγνώνει πολύ πιο γρήγορα απ’ότι τα χρώματα ελαιογραφίας, έτσι είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί η προπαρασκευαστική δουλειά σε θέμα λεπτών αντί ωρών. Άλλο ένα κόλπο των ατελιέ ελαιογραφίας είναι ο ομοιόμορφος χρωματισμός του ήδη φιξαρισμένου καμβά με κόκκινο ή πορτοκαλί ακρυλικό χρώμα πριν την έναρξη της ζωγραφικής με ελαιογραφία. Αυτή η τακτική είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους καλλιτέχνες τοπίου.

Μετά την ολοκλήρωση του έργου θα διαφαίνονται μικροσκοπικές περιοχές του κόκκινου χρώματος. Αυτό δημιουργεί συνοχή στην σύνθεση και επίσης τονίζει τις πράσινες αποχρώσεις κάνοντάς τες να λάμπουν.

Να είστε βέβαιοι ότι το ακρυλικό χρώμα θα έχει στεγνώσει τελείως προτού γίνει εφαρμογή ελαιογραφίας.

Επίσης μην χρησιμοποιείται ποτέ τα ίδια πινέλα για τα δύο αυτά είδη χρωμάτων. Κρατήστε ένα σετ ακρυλικών πινέλων με συνθετική τρίχα για αποκλειστική χρήση με τα ακρυλικά σας χρώματα, κρατόντας τα πινέλα φυσικής τρίχας για τα χρώματα ελαιογραφίας. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο θα διατηρήσετε τα πινέλα σας χρηστικά για πολύ μεγαλύτερο διάστημα, αλλά επίσης δεν διατρέχετε έτσι τον κίνδυνο να προσμίξετε άθελά σας τα δύο αυτά τόσο διαφορετικά μεταξύ τους υλικά.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Σχολιάστε