Λάδια Ζωγραφικής (Ελαιογραφίας)

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Λάδια Ζωγραφικής (Ελαιογραφίας)

 

Ελαιογραφία, ζωγραφική με ελαιοχρώματα (λαδομπογιές), μέσο που συνίσταται σε διαλύματα στερεών χρωστικών ουσιών με ξηραινόμενα έλαια. Η μεγήλη ευκολία με την οποία πραγματοποιείται η ανάμιξη των τόνων ή του χρώματος κάνει το μέσο αυτό μοναδικό στον τομέα της ζωγραφικής με ρευστά υλικά. Ταυτόχρονα πετυχαίνει εύκολα ικανοποιητική απόδοση της γραμμής και γρήγορα, συναρπαστικά αποτελέσματα. Έχει ακόμη τη δυνατότητα να δημιουργεί αδιαφανείς, διαφανείς και ημιδιαφανείς χρωματικές επιφάνειες και είναι αξεπέραστο, ως υλικό, όσον αφορά την ποικιλία της υφής.

Οι λαδομπογιές των καλλιτεχνών φτιάχνονται με την ανάμιξη ξηρών χρωστικών ουσιών (σε μορφή σκόνης) με εκλεκτής ποιότητας καθαρό λινέλαιο (ψημένο), ώστε να δημιουργηθεί ένας πυκνός πολτός που αλέθεται με ισχυρή τριβή σε χαλύβδινους κυλινδρόμυλους. Η συνοχή του χρώματος είναι σημαντικός παράγοντας. Ο κανόνας είναι ένας μαλακός πολτός, όχι πολύ παχύρρευστος , ούτε πολύ αραιός ή κολλώδης. Όταν ο καλλιτέχνης χρειάζεται μια πιο ρευστή μάζα, αναμιγνύει στον πολτό ένα υγρό διαλυτικό μέσο, όπως καθαρό τερεβινθέλαιο (νέφτι). Για να επιταχυνθεί το στέγνωμα, χρησιμοποιείται μερικές φορές κάποιο στεγνωτικό υγρό (σικατίφ).

 

Λάδια ζωγραφικής και η σύνθεσή τους  με απλά λόγια

Στην απλούστερη μορφή τους, τα λάδια ζωγραφικής  είναι ένα μίγμα από τρία στοιχεία: χρωστική ουσία, συνδετικό υλικό και αραιωτικό. Χρωστική ουσία είναι το στοιχείο του χρώματος ενώ το συνδετικό υλικό (το λάδι) είναι το υγρό όχημα ή φορέας  που συγκρατεί την χρωστική ουσία ώστε να εφαρμόζεται στον καμβά.

 

Το αραιωτικό  συνήθως προστίθεται στο παχύρρευστο μείγμα χρωστικής – λαδιού ώστε να είναι ευκολότερο να εφαρμοστεί σε μία επιφάνεια με ένα πινέλο. Έτσι για παράδειγμα, μία από τις απλούστερες συνθέσεις καλλιτεχνικού ελαιοχρώματος  θα μπορούσε να περιέχει ένα μείγμα από κόκκινο οξείδιο του σιδήρου (χρωστική ουσία), λινέλαιο (το συνδετικό) και τερεβινθίνη (το αραιωτικό).  Το Χρώμα λαδιού μπορεί επίσης να περιέχει έναν αριθμό από άλλα πρόσθετα, για την προώθηση της ξήρανσης, της εμφάνισης όπως και άλλων δράσεων.

 

Η αντίδραση του λαδιού ως υλικό σύνθεσης;

Σε αντίθεση με τέμπερα, ακρυλικό χρώμα, υδατογραφία, ή γκουάς, όλα εκ των οποίων στεγνώνουν με εξάτμιση, το λάδι στεγνώνει με οξείδωση (το λάδι αντιδρά χημικά με το οξυγόνο του αέρα και αλλάζει σταδιακά από υγρό σε ένα πήκτωμα και τελικά γίνεται σκληρό).

 

Ποία είδη ελαίων  χρησιμοποιούνται στα λάδια ζωγραφικής;

Το πιο δημοφιλές είδος του ελαίου που χρησιμοποιείται στη ζωγραφική με λάδι  είναι το λινέλαιο, διότι (σε αντίθεση με άλλα φυτικά έλαια) στεγνώνει από την οξείδωση.Το Λινέλαιο δεν είναι το μόνο έλαιο ξήρανσης (ή στεγνωτικό) έλαιο: μπορεί επίσης να χρησιμοποιειθεί το έλαιο κνήκου, οι σπόροι  παπαρούνας, το καρυδέλαιο, ανάλογα με τη γυαλάδα, το χρόνο και άλλες επιδράσεις που απαιτούνται για  το στέγνωμα. Ωστόσο, το λινέλαιο τείνει να στεγνώνει γρηγορότερα και, κατά τη διαδικασία, σχηματίζει ένα πιο εύκαμπτο φιλμ βαφής που μπορεί να επαναφερθεί  πιο εύκολα. Σημειώστε επίσης, ότι οι χρωστικές δεν στεγνώνουν με την ίδια ταχύτητα:  απόχρωση «μαύρο κάρβουνου» για παράδειγμα, τείνει να είναι πιο αργή στην ξήρανση, ενώ το «κόκκινο / κίτρινο της ώχρας» σκληραίνει πολύ πιο γρήγορα.

 

Τα πιο ακριβά χρώματα τείνουν να περιέχουν μόνο υψηλής ποιότητας χρωστικές και λινέλαιο με αποτέλεσμα να προσφέρουν εξαιρετικό χρωματικό βάθος και ζωντάνια. Ουσιαστικά μιλάμε για  πολύ ανθεκτικά χρώματα που δεν ξεθωριάζουν και που είναι πολύ προσαρμοστικά, τόσο ώστε να χρησιμοποιούνται σε πολλές τεχνικές.

Σημαντικοί παράγοντες στην επιλογή ενός ελαιοχρώματος είναι οι εξής : Περιεκτικότητα σε χρωστική, Φωτοσταθερότητα, Υφή, Μέγιστη φωτεινότητα  χρώματος, Βάθος χρώματος , Αντοχή σε UV ακτινοβολία και Καιρικά φαινόμενα.

 

Τα καλύτερα πινέλα για λάδι είναι δύο ειδών : το κόκκινο από τρίχες ζιμπελίνας και το λευκό από σκληρή τρίχα (γουρουνότριχα). Και τα δύο είδη υπάρχουν σε αριθμημένα μεγέθη σε τέσσερα συνήθη σχήματα : στρογγυλό (που καταλήγει σε μύτη), πλακέ, πλατύ και κοντό (λιγότερο εύκαμπτο από το προηγούμενο), και οβάλ (πλατύ αλλά με αμβλεία απόληξη). Τα πινέλα από κόκκινη ζιμπελίνα χρησιμοποιούνται πολύ για απαλότερες, λιγότερο έντονες πινελιές. Το μαχαίρι ζωγραφικής, μια λεπτή, εύκαμπτη παραλλαγή της σπάτουλας, είναι κατάλληλο εργαλείο για την επίθεση παχύτερων στρωμάτων λαδομπογιάς.

Η καθιερωμένη επιφάνεια για τη ζωγραφική με ελαιοχρώματα είναι το πυκνουφασμένο κανναβόπανο (μουσαμάς) από καθαρό ευρωπαικό λινό. Ο μουσαμάς κόβεται στο επιθυμητό μέγεθος και τεντώνεται σε ένα πλαίσιο (τελάρο), συνήθως ξύλινο, όπου στερεώνεται με πινέζες ή στον 20ο αιώνα με μεταλλικούς συνδετήρες. Για να μειωθεί η απορροφητικότητα του μουσαμά και να επιτευχθεί μια όσον το δυνατόν πιο λεία επιφάνεια, αλείφεται με ένα πρώτο επίχρισμα που αφήνεται να στεγνώσει πριν αρχίσει το ζωγράφισμα. Τα πιο συνηθισμένα προκαταρκτικά επιστρώματα και ο πυκνός λευκός γύψος, η ζωική κόλλα και το λευκό του Μολύβδου (στουπέτσι). Αν υπάρχει προτίμηση για άκαμπτη και λεία επιφάνεια αντί της της ελαστικής υφής, μπορεί να χρησιμοποιηθεί φύλλο από ακατέργαστο χαρτόνι, επιχρισμένο με κόλλα ή αστάρι. Έχουν δοκιμαστεί και άλλες επιφάνειες ως βάση, όπως χαρτί και διάφορα υφάσματα και μέταλλα.

 

Όταν τελειώσει η ελαιογραφία επιχρίεται συνήθως με ένα στρώμα από βερνίκι, για προστασία από καιρικές συνθήκες, μικρότερα γδαρσίματα και την επιζήμια επισώρευση σκόνης. Το λεπτό αυτό στρώμα βερνικιού μπορεί να αφαιρεθεί ακίνδυνα από ειδικούς με την χρησιμοποίηση ισοπροπυλικής αλκοόλης και άλλων κοινών διαλυτικών. Η επίχρηση με βερνίκι δίνει επίσης στην επιφάνεια μια ομοιόμορφη στιλπνότητα και επαναφέρει τη βαθύτητα των τόνων και την ένταση των χρωμάτων στα αρχικά σχεδόν επίπεδα που είχε πετύχει ο καλλιτέχνης με την υγρή μπογιά. Ορισμένοι καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, ιδίως εκείνοι που δεν συμπαθούν τα βαθιά, έντονα χρώματα, προτίμησαν στις ελαιογραφίες τους ως τελείωμα ένα βερνίκι ματ, χωρίς στιλπνότητα.  

 

 

 

Τα Καλλιτεχνικά Λάδια Ζωγραφικής (Artist Oil Paints) περιέχουν ένα πλήρες φορτίο χρωστικής, που αιωρήθηκε σε ένα συνδετικό (binder). Γενικά χρησιμοποιείται λινέλαιο ή κάποιο άλλο έλαιο ξήρανσης όπως έλαιο καρθάμου, έλαιο από σπόρους παπαρούνας, ή καρυδέλαιο. Χρησιμοποιήστε τα σε τεντωμένο καμβά ή boards που έχουν πριμαριστεί και είναι έτοιμα να αποδεχθούν λαδομπογιές. Καθαρίστε  με νέφτι ή mineral spirits όποτε χρειασθεί.

 

 

Τα Λάδια Νερού (Water Miscible Oils) είναι παρόμοια με τα κανονικά λάδια ζωγραφικής, αλλά περιέχουν ένα τροποποιημένο συνδετικό λαδιού που μπορεί να καθαριστεί με νερό. Αφού στεγνώσει, το στρώμα βαφής συμπεριφέρεται όπως ακριβώς κάνουν τα συμβατικά χρώματα ελαίου, με χρόνο ξήρανσης παρόμοια με εκείνη των παραδοσιακών λαδιών. Το καθάρισμά τους  είναι πιο εύκολο, χωρίς να απαιτείται  κανένας από τους διαλύτες που μπορεί να έχουν επιβλαβείς παρενέργειες για την υγεία. Τα Λάδια Νερού μπορούν να αναμιχθούν με συμβατικά χρώματα και μέσα (medium), αλλά το προκύπτον μίγμα μπορεί να χάσει κάποια από τα χαρακτηριστικά του.

 

 

Μέσα για Λάδια Νερού (Mediumsεπιτρέπουν να μεταβάλλεται το ιξώδες και ο χρόνος ξήρανσης των αναμίξιμων με νερό ελαιοχρωμάτων. Η ακεραιότητα και η λάμψη του χρώματος διατηρείται, ενώ εξακολουθεί να επιτρέπει τον εύκολο καθαρισμό.

 

 

 

Γιατί να επιλέξετε χρώματα λαδιού ζωγραφικής σε σχέση με άλλους τύπους χρωμάτων;

Τα Λάδια ζωγραφικής  είναι ένα από τα πιο κλασικά μέσα. Έχουν χρησιμοποιηθεί για εκατοντάδες χρόνια και έχουν αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου με μεγάλη αντοχή και ακλόνητο χρωματισμό.

Τα έλαια είναι τα αγαπημένα των καλλιτεχνών για πολλούς λόγους. Καταρχάς προσφέρουν μεγάλη ευελιξία.Τα  Λάδια  μπορούν να είναι πολύ αδιαφανή ή μπορεί να αραιωθούν με ένα διαλύτη δίνοντάς σας διάφορα επίπεδα διαφάνειας. Έχουν αργό χρόνο ξήρανσης, κατά τη διάρκεια της οποίας τα χρώματα τους δεν αλλάζουν, επιτρέποντας στον καλλιτέχνη να ξαναεπέμβει στην εφαρμογή του, ακόμα και να ξύσει ένα συγκεκριμένη περιοχή βαφής.

 

• Από τι είναι φτιαγμένα τα χρώματα λαδιού;

Τα Λάδια Ζωγραφικής  αποτελούνται από χρωστικές που εναιωρούνται σε ένα συνδετικό (binder), γενικά χρησιμοποιείται λινέλαιο. Ανάλογα με τον κατασκευαστή, μπορεί να προστεθούν και άλλα συστατικά, όπως σταθεροποιητές (stabilizers) ή ξηραντές (dryers).

 

• Ποια πινέλα θα πρέπει να χρησιμοποιήσω με Λάδια Ζωγραφικής;

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ευρύ φάσμα από πινέλα. Από φυσική ή συνθετική τρίχα ανάλογα την επιλογή του δημιουργού. Να πειραματίζεσται με διάφορα πινέλα, ώστε να βρείτε αυτά που ταιριάζουν στις ανάγκες σας.

Τα Παραδοσιακά πινέλα ζωγραφικής λαδιού έχουν μακριές λαβές, έτσι ώστε ο καλλιτέχνης να μπορεί να λειτουργήσει σε κάποια απόσταση από τον καμβά. Η τρίχα είναι γενικά πιο σφιχτή και πιο σκληρή από ό, τι για ένα πινέλο ακουαρέλας.

Η σπάτουλα μπορεί επίσης να είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για την ανάμειξη ή  και την κατευθείαν εφαρμογή των χρωμάτων λαδιού  στα έργα ζωγραφικής.

 

• Πώς μπορώ να καθαρίσω τη  λαδομπογιά από τα πινέλα μου;

Ο Καθαρισμός των Πινέλων σας είναι το σημαντικό βήμα για την εξασφάλιση μιας μεγαλύτερης διάρκεια ζωής για το πινέλο σας. Στην περίπτωση των ελαιοχρώματων, το πινέλο πρέπει να καθαριστεί επιμελώς ξεκινώντας με διαλύτη και κάποιο πανί. Μόλις το πινέλο δείξει αρκετά καθαρό μετά από την χρύση διαλύτη, τότε τρίψτε τις τρίχες σε ένα γυάλινο ή πλαστικό βάζο είτε με ένα μαλακτικό βούρτσας ή με ένα πράσινο σαπούνι. Δώστε στο πινέλο ένα καλό τελικό ξέβγαλμα ώστε να μην μείνει πάνω του καθόλου νερό.

 

• Τι είδους υποστήριξη θα πρέπει να χρησιμοποιείται με Λάδια Ζωγραφικής;

Καμβάς, Λινό, Πάνελ, boards, και τα βαριά χαρτιά είναι όλα κατάλληλα. Είναι σημαντικό η επιφάνεια να μπορεί να αντέξει το βάρος του χρώματος.Προετοιμάστε  την επιφάνεια, έτσι ώστε το χρώμα να κολλάει καλά, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό.

 

Τι σημαίνει «Άμεση Ζωγραφική» (Direct Painting);

Σημαίνει ότι η βαφή εφαρμόζεται σε μία μόνο στρώση. Ένας καλός λόγος να εφαρμόσετε αυτή την τεχνική είναι ότι ένας πίνακας μπορεί να ολοκληρωθεί σε μία μόνο συνεδρία, και δεν απαιτεί χρόνο αναμονής για να προσθέσετε κάποιο άλλο στρώμα.

 

• Τι σημαίνει «Έμμεση Ζωγραφική» (Indirect Painting);

Είναι μια πιο πολύπλοκη μέθοδος ζωγραφικής με λάδια. Έχει επίσης θεωρηθεί και ως μια πιο παραδοσιακή προσέγγιση. Εδώ ο καλλιτέχνης εφαρμόζει πολλά στρώματα του χρώματος, για να πετύχει την προσαρμογή της αδιαφάνειας των στρωμάτων ώστε να δημιουργήσει διάφορα εφέ. Η  Έμμεση ζωγραφική μπορεί να οδηγήσει σε πλούσιες φωτεινές αποχρώσεις και χρώματα.

 

• Τι σημαίνει «Fat Over Lean«;

Αυτός είναι ένα παραδοσιακός κανόνα στη ζωγραφική λαδιού. Το «παχύ» χρώμα περιέχει περισσότερο λάδι, ενώ το «άπαχο» χρώμα λιγότερο. Οι καλλιτέχνες που ζωγραφίζουν με στρώματα στις εφαρμογές τους, κάνουν κάθε προοδευτικό στρώμα «παχύ» πριν προσθέσουν περισσότερων μέσο (medium). Το περισσότερο λάδι στο χρώμα το κάνει πιο ευέλικτο. Όταν οι πάνω επιστρώσεις χρώματος είναι πιο ευέλικτες από τις χαμηλότερες επιστρώσεις τότε, το χρώμα είναι λιγότερο πιθανό να σπάσει καθώς στεγνώνει.

 

Τι είναι «ανάγλυφη»  («Impasto» ) ζωγραφική;

Η Impasto ζωγραφική  αναφέρεται σε μία παχύτερη εφαρμογή της βαφής (π.χ. VincentVanGogh), η οποία όμως έχει φυσική διάσταση. Να είστε προσεκτικοί με αυτήν την τεχνική, γιατί τα παχιά στρώματα χρώματος έχουν μια τάση να ραγίζουν όταν στεγνώσουν. Η ολοκλήρωση μικρότερων περιοχών βάση αυτής της τεχνικής σε έναν πίνακα ζωγραφικής λειτουργεί καλύτερα.

 

• Πώς μπορώ να προστατεύσω τον τελικό έργο Ελαιογραφίας μου;

Στο τέλος η ζωγραφική σας θα πρέπει να επικαλύπτεται με ένα προστατευτικό βερνίκι. Ωστόσο, επειδή η ξήρανση της εφαρμογής διαρκεί από έξι μήνες έως και ένα χρόνο, η ελαιογραφία θα πρέπει  να στεγνώσει αρκετά καλά για να εφαρμόσετε αυτήν την τελική στρώση βερνικιού. Εν τω μεταξύ, αποθηκεύστε την εργασία σας σε ένα απαλλαγμένο από σκόνη χώρο, αλλά να μην είναι σκοτεινός. 

 

Αγοράστε Λάδια Ζωγραφικής Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Σχολιάστε