Η Επιλογή του Πινέλου

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Η τρίχα και οι ίνες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή πινέλων διαφέρουν πολύ σε ποιότητα μεταξύ τους, διαφορά που αντανακλάται στην διαφορά της τιμής. Μαζί με την ποιότητα της τρίχας μεγάλο ρόλο παίζει η μαστοριά με την οποία έχουν φιλοτεχνηθεί.

paintbrushes επιλογή πινέλου

Οι κορυφαίοι παραγωγοί πινέλων συνεχίζουν αυτήν την παράδοση στις μέρες μας, παρά την σπανιότητα των πρώτων υλών από άποψη ποιοτικής, φυσικής τρίχας στις μέρες μας.

Δεν θα ήταν υπερβολή να δηλώσουμε ότι το σημαντικότερο εργαλείο για την επιτυχή εκτέλεση ενός πίνακα ζωγραφικής είναι τα προσεκτικά επιλεγμένα πινέλα. Τα πινέλα, λοιπόν, είναι ένας τομέας όπου ο ζωγράφος δεν διατίθεται να κάνει περικοπές και συμβιβασμούς στην ποιότητα.  Ένα ακατάλληλο πινέλο θα ήταν ένα σημαντικό μειονέκτημα.

Στην βιομηχανική εποχή, η μαζική παραγωγή καλλιτεχνικών πινέλων παραμένει ένα  από τα λίγα εναπομείναντα παραδείγματα χειροτεχνικής βιομηχανίας, διότι η κατασκευή ποιοτικών πινέλων απαιτεί ακόμα έμπειρους μάστορες. Τα κορυφαία πινέλα της αγοράς, όπως αυτά της Escoda, είναι το αποτέλεσμα πολλών ετών εμπειρίας και μελέτης, προϊόντα εκλεπτυσμένα στα οποία έχει δοθεί προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια και στάδιο παραγωγής.

Οι κεφαλές των πινέλων αποτελούνται από φυσική τρίχα. Κόβονται μόνο από την άκρη της ρίζας με μεγάλη επιδεξιότητα. Η τρίχα σε πινέλα της καλύτερης ποιότητας είναι συγκριτικά μεγαλύτερου μήκους, με το μεγαλύτερο μήκος της τρίχας να  βρίσκεται μέσα στην μεταλλική λαβή.

 

Χρησιμοποιούνται διάφορα είδη τρίχας για την δημιουργία καλλιτεχνικών πινέλων. Τα λεγόμενα  πινέλα με τρίχα καμήλας στην πραγματικότητα φτιάχνονται από τρίχα από πολλά είδη, πέραν της καμήλας. Τα καλύτερα μάλιστα είναι από τρίχα σκίουρου.  Τα πινέλα αυτά είναι συνήθως υπερβολικά μαλακά για επαγγελματικούς σκοπούς, παρόλο που η μαλακότητα τους αυτή βρίσκει τις εφαρμογές της. Μέσης ποιότητας πινέλο από τρίχα αλόγου είναι γενικά καλύτερη επιλογή από πινέλο με ‘’τρίχα καμήλας’’.  Η τρίχα από βοοειδή είναι λιγότερο ακριβή από του αλόγου και σε γενικές γραμμές κατώτερης ποιότητας, αλλά η μεγάλη της ακαμψία το κάνει χρήσιμο για συγκεκριμένες εφαρμογές.

Η τρίχα αλόγου στην ελαιογραφία

Παραδοσιακά, η τρίχα επιλογής για πινέλα ελαιογραφίας είναι άκαμπτη. Διαδεδομένη, όμως, είναι και η χρήση της τρίχας του αλόγου, ειδικά για τεχνικές που απαιτούν λείες, ακριβείς γραφές. Το σχήμα αυτών των πινέλων είναι συνήθως πιο λεπτό και λιγότερο στρογγυλεμένο από τα πινέλα ακουαρέλας, με έντονες γωνείες.

Σκληρά πινέλα

Το πιο σύνηθες πινέλο ελαιογραφίας κατασκευάζεται από τρίχα χοίρου, προσεκτικά επιλεγμένη και σε διάφορες ποιότητες. Οι υψηλότερες ποιότητες τρίχας έπαψαν να υπάρχουν από τα μέσα της δεκαετίας του 1940, παρόλο που από τότε έχουν επιστρέψει σταδιακά στην αγορά βελτιωμένες ποιότητες της τρίχας αυτής. Η Escoda , πρωτοπόρος στα πινέλα υψηλής  ποιότητας, έχει κάνει μεγάλη έρευνα ώστε να βρει τρίχα χοίρου της καλύτερης ποιότητας, την οποία προμηθεύεται από ένα είδος αγριόχοιρου της Κίνας.

Στην Σιβηρία, την Μαντζουρία και στην ανατολική Ευρώπη, από όπου προερχόταν παραδοσιακά  ο μεγαλύτερος όγκος καλής τρίχας, η βιομηχανία εκείνη είχε πολύ μικρό μέγεθος και μερικοί ειδικοί αμφιβάλλουν εάν αυτές οι πηγές θα είναι διαθέσιμες στο μέλλον.

Τα καλλιτεχνικά σκληρά πινέλα από τρίχα χοίρου παράγονται σε τρία κύρια σχήματα, στρογγυλά, ίσια και ‘Bright’. Στα ίσια πινέλα το μήκος των τριχών πρέπει να είναι 2 ½ φορές το πλάτος. Στα καλύτερα πινέλα της κατηγοράς το μεγαλύτερο μήκος της τρίχας βρίσκεται μέσα στην μεταλλική λαβή, δίνοντας στο πινέλο μεγάλη αντοχή. Η καλύτερη δοκιμασία για ένα πινέλο αυτού του είδους είναι η ικανότητα του να διατηρεί το σχήμα του υπό πίεση. Ένα πινέλο κατώτερης ποιότητας θα ανοίξει και θα παραμορφωθεί, ενώ ένα πινέλο καλής ποιότητας θα διατηρήσει αποτελεσματικά το σχήμα της, επιδεικνύοντας ελαστικότητα στην τρίχα. Κάποια τρίχα χοίρου έχει φυσική καμπυλότητα. Ο τεχνίτης πινέλων, εκμεταλλευόμενος αυτήν την ιδιότητα, θα κατασκευάσει το πινέλο με την τρίχα να καμπυλώνει προς τα μέσα, ώστε να αντιστέκονται πιο αποτελεσματικά στην παραμόρφωση. Στα πινέλα κατώτερης ποιότητας προστίθεται λίγο άμυλο ή ρητίνη στην τρίχα προτού εισέλθουν στην αγορά, κάνοντας τα δείχνουν πιο ποιοτικά. Μην σας ξεγελά αυτό όμως, η τιμή θα πρέπει να είναι καλή ένδειξη της ποιότητας του πινέλου.

Τελικά η καλύτερη δοκιμασία για ένα πινέλο είναι να το δοκιμάσετε ζωγραφίζοντας με αυτό. Τα πινέλα με ίσια άκρη είναι πιο ευέλικτα από τα καμπυλωτά. Τα πινέλα ‘Bright’ είναι χρήσιμα στον έλεγχο πηχτής μπογιάς. Σήμερα τα πιο διαδεδομένα πινέλα για ελαιογραφία είναι αυτά με ίσια άκρη. Δεν ίσχυε όμως το ίδιο παλιότερα, όπου εφαρμόζονταν συνήθως τεχνικές πιο ρευστής μπογιάς απ’ότι στις μέρες μας, και λόγω αυτού προτεινόντουσαν τα πινέλα με καμπυλωτή κεφαλή.  Ίσως για αυτό να δυσκολεύονται κάποιοι σύγχρονοι ζωγράφοι να ακολουθήσουν τις τεχνικές των Μεγάλων Δασκάλων.

Μερικοί ζωγράφοι προτιμούν να χρησιμοποιούν  ολοκαίνουρια πινέλα, και κάποιοι παλιά και χρησιμοποιημένα. Στην εποχή που ήταν εύκολο να βρει κανείς πινέλα κορυφαίας ποιότητας, η συμβουλή προς τους καλλιτέχνες ήταν να έχουν ανά πάσα στιγμή δεκάδες ανά χείρας, ώστε να έχουν διαθέσιμα πινέλα σε όλα τα στάδια χρήσης,  από πολύ χρησιμοποιημένα έως αχρησιμοποίητα. Η αντίστοιχη συμβουλή στις μέρες μας θα ήταν να επιλέγετε προσεκτικά τα πινέλα σας ώστε να αγοράζετε μόνο ότι αξίζει και να τα φυλάτε προσεκτικά.

Όταν πιεστεί πάνω στην επιφάνεια του καμβά με την λαβή σε έντονη κλίση ένα καλό σκληρό πινέλο από τρίχα χοίρου θα δημιουργήσει ένα μικρό σημείο επαφής κοντά στο μέταλλο, γνωστό ως φτέρνα. Η δράση αυτή δεν θα γίνει το ίδιο αποτελεσματικά εάν έχει αφεθεί στην βάση της τρίχας  η συσσώρευση  αποξηραμένης μπογιάς, ή εάν το πινέλο είναι υπερβολικά σκληρό ή μαλακό.

Ένας γρήγορος τρόπος για να στεγνώνετε τα πινέλα σας

Για τον προσεχτικό και σωστό έλεγχο της μπογιάς σε προσμίξεις χρωματικών περιοχών για δημιουργία σταδιακών ντεγκραντέ, για τεχνικές γκλαζέ και άλλες περιπτώσεις νωπού σε νωπό, απαιτείται ένας αριθμός καθαρών και στεγνών πινέλων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για λεπτομερειακή δουλειά, εξίσου σε κάθε τεχνοτροπία. Όταν βρεθείτε στην θέση όπου θα χρειαστείτε ταχύτατες εναλλαγές στεγνών πινέλων, εφαρμόστε την παρακάτω μέθοδο:

Αρχικά, ξεβγάλετε το χρώμα από το πινέλο σε ένα δοχείο τερπεντίνης, και σκουπίστε σε μια πετσέτα. Το πινέλο τώρα είναι επαρκώς καθαρό, αλλά δεν είναι ακόμη αρκετά στεγνό ώστε να επαναληφθεί αμέσως η εφαρμογή του στην συνέχιση, για παράδειγμα,  του ντεγκραντέ. Τοποθετήστε το, λοιπόν, σε ένα δεύτερο δοχείο, αυτή την φορά με ασετόν, σκουπίστε το ξανά με πετσέτα και θα παρατηρήσετε ότι το πινέλο θα στεγνώσει σχεδόν ακαριαία. Αυτό συμβαίνει διότι το ασετόν ξεβγάζει όλη την τερπεντίνη και στην συνέχεια εξατμίζεται. Το ασετόν, όντας ένας αποτελεσματικός διαλύτης,  ξεβγάζει ακόμα και το νερό γρήγορα, στην περίπτωση που χρησιμοποιείτε χρώματα ακρυλικών ή ακουαρέλας. Κρατήστε τις αναθυμιάσεις του ασετόν μακρυά από τις πηγές θερμότητας και ακάλυπτες φλόγες!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Σχολιάστε