Επιλέγοντας Ελαιοχρώματα Καλλιτεχνίας

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Χρώματα Ελαιογραφίας

Τα χρώματα ελαιογραφίας είναι σε χρήση στις διάφορες μορφές τους από τον 15ο αιώνα. Η ευρεία χρήση τους μάλλον οφείλεται στην εξαιρετική τους προσαρμοστικότητα. Το μέσο αυτό προσφέρει στους καλλιτέχνες εξαιρετικά αποτελέσματα, από την παραδοσιακή ζωγραφική με τεχνικές πρόσμιξης και γκλαζέ, ιμπάστο, και άλλες τεχνοτροπίες. Αρχικά τα χρώματα ελαιογραφίας προετοιμάζονταν από τους δασκάλους ζωγραφικής για τους μαθητές τους.

καλλιτεχνικά χρώματα ελαιογραφίας

Τι ακριβώς είναι τα ελαιοχρώματα

Στην ουσία πρόκειται για σωματίδια χρωστικής ουσίας μικρής διαμέτρου διαλυμένα σε μια βάση ελαίου, το οποίο είναι συνήθως λινέλαιο και σε ειδικές περιπτώσεις καρδαμέλαιο, καστανέλαιο ή παπαρουνέλαιο.

Προστιθέμενα σε αυτό μπορεί να είναι μια σειρά άλλων συστατικών όπως διαλυτικά και πηκτικά. Τα πιο ακριβά χρώματα τείνουν να περιέχουν μόνο υψηλής ποιότητας χρωστικές και λινέλαιο με αποτέλεσμα να προσφέρουν εξαιρετικό χρωματικό βάθος και ζωντάνια. Ουσιαστικά μιλάμε για  πολύ ανθεκτικά χρώματα που δεν ξεθωριάζουν και που είναι πολύ προσαρμοστικά, τόσο ώστε να χρησιμοποιούνται σε πολλές τεχνικές όπως από αυτή με πηχτό ιμπάστο έως και με αραιές λαζούρες.

Οι λαδομπογιές είναι αρκετά δύσκολες στην χρήση για τους αρχάριους ζωγράφους. Επειδή είναι μη-υδατοδιαλυτά, τα χρώματα αυτά απαιτούν την χρήση διαλυτικών όπως η τερπεντίνη για αραίωμα και καθαρισμό εξοπλισμού. Στεγνώνουν πολύ αργά, πίνακες που περιέχουν μεγάλες ποσότητες μπογιάς μπορεί να πάρουν μέχρι και μήνες να στεγνώσουν απόλυτα.

ελαιοχρώματα και αποχρώσεις

Τα πιο οικονομικά χρώματα που μπορεί να βρεί κανείς στην αγορά περιέχουν χρωστικές κατώτερης ποιότητας, λάδι και πολλά φθηνά γεμιστικά. Η πολιτική του καταστήματός μας είναι να μην διαθέτουμε στους συνεργάτες μας ελαιοχρώματα κατώτερης ποιότητας που δεν πληρούν τις ευρωπαικές προδιαγραφές ασφαλείας (π.χ. τοξικότητα).

Εάν δουλεύετε με αυστηρό προυπολογισμό ή σε μεγάλες διαστάσεις, τότε τα χρώματα φοιτητικής ποιότητας που διαθέτουμε θα είναι σαφώς κατάλληλα για τις ανάγκες σας. Η διαφορά ανάμεσα στην ‘καλλιτεχνική’ ποιότητα και στην ‘επαγγελματική’ ποιότητα έγκειται κυρίως στην ποικιλία χρωστικών που φέρει η κάθε σειρά, όπως και στην αναλογία χρωστικής με λινέλαιο. Προτείνουμε την ‘καλλιτεχνική’ ποιότητα για αρχάριους και σοβαρούς ερασιτέχνες, παρότι πολλοί επαγγελματίες χρησιμοποιούν ευχαρίστως και την ποιότητα αυτή.

Γιατί να επιλέξετε τα χρώματα ελαιογραφίας συγκριτικά με άλλα ήδη χρωμάτων.

Τα χρώματα ελαιογραφίας είναι ένα σπουδαίο κλασσικό υλικό. Έχουν χρησιμοποιηθεί για εκατοντάδες χρόνια και έχουν αντέξει στον χρόνο με σπουδαία αντοχή και σταθερότητα στο χρώμα. Τα ελαιοχρώματα είναι τα αγαπημένα των καλλιτεχνών για πολλούς λόγους. Προσφέρουν μεγάλη προσαρμοστικότητα.

Τα χρώματα ελαιογραφίας, μπορεί να είναι πολύ αδιαφανή, ή μπορούν να αραιωθούν μέσω χρήσης διαλυτικού για διάφορα επίπεδα διαφάνειας.

Έχουν αργή ταχύτητα κατά τη διάρκεια της οποίας τα χρώματα δεν αλλοιώνονται επιτρέποντας στον ζωγράφο να ξαναδουλέψει, να ξαναζωντανέψει, να διορθώσει και ακόμη και να αφαιρέσει περιοχές μπογιάς.

Χρωματικές γκάμες και συνδυασμοί

botero παραδειγμα

Από τον 16ο αιώνα έως τον 18ο τα χρώματα ελαιογραφίας κυρίευαν τον κόσμο της
ζωγραφικής. Τον 19ο αιώνα όμως τα χρώματα ακουαρέλας έγιναν αυξανόμενα δημοφιλή, και στον ύστερο 20ο αιώνα τα ακρυλικά κέρδισαν έδαφος. Παρόλ’ αυτά η ελαιογραφία διατηρεί την θέση της ως το πιο επαγγελματικό από όλα τα μέσα ζωγραφικής. Η πλούσια φύση των χρωμάτων αυτών παραμένει αξεπέραστη.

Υπάρχουν διάφορα είδη χρωμάτων ελαιογραφίας :

Παραδοσιακά χρώματα ελαιογραφίας

Τα χρώματα αυτά είναι γενικά διαθέσιμα σε δύο ποιότητες. Τις επαγγελματικές και τις φοιτητικές. Οι επαγγελματικής ποιότητας χρώματα περιέχουν μεγαλύτερα ποσοστά χρωστικής και αποφεύγουν τις έτοιμες προσμίξεις. Με τα χρώματα αυτά είναι δυνατόν να εφαρμόσετε μεγαλύτερο εύρος τεχνικών.

Χρώματα ελαιογραφίας με γρήγορη ταχύτητα πήξης (Fast Drying Oil Colour).

Πρόκειται για χρώματα που επιτρέπουν τεχνικές από ιμπάστο έως λαζούρες να επιτευχθούν σε πολύ λιγότερο χρόνο απ’ότι με τα παραδοσιακά χρώματα ελαιογραφίας.

Υδατοδιαλυτά χρώματα ελαιογραφίας (Water Mixable Oil Colour)

Πρόκειται για μια νέα εξέλιξη στον χώρο της ελαιογραφίας το ποίο δίνει την δυνατότητα στο να χρησιμοποιηθεί νερό ως διαλύτης των χρωμάτων, αποφεύγοντας έτσι την χρήση τοξικών διαλυτών. Η Cobra από τις πρώτες σειρές υδατοδιαλυτών χρωμάτων ελαιογραφίας και προσφέρει μεγάλη γκάμα χρωμάτων και μέντιουμ.

Oil Sticks

Πρόκειται για σκληρούς ράβδους ελαιοχρώματος τα οποία είναι εύκολα στον χειρισμό, και μπορούν να προσμιχθούν με σπάτουλα ή πινέλο. Με την χρήση τους αποφεύγουμε τις έντονες οσμές των διαλυτικών και έτσι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα  OIL STICKS σχεδόν παντού.

Συνδυασμοί διαφορετικών τύπων ελαιοχρωμάτων

Όλα τα παραπάνω είδη χρωμάτων ελαιογραφίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν μαζί χωρίς κανένα πρόβλημα. Ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε τρεις εξαιρέσεις.

Α. Λεπτές επιστρώσεις χρώματος που περιέχουν μεγάλο ποσοστό αλκαλύων, δεν θα πρέπει να εφαρμοστούν πάνω από πυκνές στρώσεις με μεγάλη περιεκτικότητα ελαίου.

Β. Δεν συνίσταται η χρήση των oil sticks για βάσεις σε χρώμα μεγάλης περιεκτικότητας ελαίου.

Γ. Με την πρόσμιξη νερού στις υδατοδιαλυτές μπογές καθίσταται απαγορευτική η χρήση τους με άλλων ειδών χρωμάτων ελαιογραφίας.

Φωτοσταθερότητα

φωτοσταθερότητα ελαιοχρωμάτων καλλιτεχνίας

Η ομορφιά της λαδομπογιάς έγκειται στην ευελιξία εφαρμογής του υλικού, στην αντοχή του στον χρόνο, στην φωτοσταθερότητα και στην ένταση τού χρώματος που μπορεί να επιτευχθεί. Τεχνικές λαδομπογιάς μπορούν να εφαρμοστούν πάνω σε πολύ μεγάλη ποικιλία επιφανειών. Ο αργός χρόνος πήξης σας επιτρέπει να ξανα-δουλεύετε σημεία σε βάθος ημερών εώς και εβδομάδων. Το μειονέκτημα της λαδομπογιάς είναι οτι το ξέπλυμα τους απαιτεί χρήση διαλυτικών, κυρίως νέφτι, παρόλο που τα τελευταία χρόνια εχουν αναπτυχθεί διαλυτικά λαδομπογιάς νέας γενιάς τα οποία είναι φιλικά στο περιβάλλον.

‘Ενα σημαντικό θέμα που πρέπει να λάβει υπ’οψιν κάποιος ο οποίος χρησιμοποιεί λαδομπογιές είναι η επιλογή του λευκού. Το λευκό τιτανίου είναι το πιο ευρέως χρησιμοποιημένο επειδή έχει καλη καλυπτότητα και είναι πιο οικονομικό. Το λευκό ψευδαργύρου χρησιμοποιείται σε προσμίξεις λόγω της ημι-διαφανούς του φύσης. Το λευκό τύπου ‘flake’ είχει αυξημένη καλυπτότητα αλλα περιέχει μόλυβδο και χρησιμοποιείται κυρίως απο επαγγελματίες.

Μαζί με την συλλογή χρωμάτων λαδομπογιάς αξίζει να εξερευνήσετε την μεγάλη ποικιλία από μέντιουμ που υπάρχουν, τα οποία επηρεάζουν την υφή της μπογιάς, αναλόγως αυξάνουν την πηκτικότητα για πιο τρισδιάστατο αποτέλεσμα, αυξάνουν την ρευστότητα, δημιουργούν ημι-δαφανή εφέ τύπου γκλαζέ, και πολλά ακόμη, αυξάνοντας κατά πολύ το εύρος των τεχνικών  με τις οποίες μπορείτε να δουλέψετε την λαδομπογιά.

Οι υδατοδιαλυτές λαδομπογιές πρόκειται ακριβώς για αυτό που φαντάζεστε, δηλαδή είναι λαδοχρώματα κατασκευασμένα με ειδικά έλαια τα οποία προσφέρουν την δυνατότητα περαιτέρω διάλυσης με νερό, επιτρέποντας έτσι την χρήση του υλικού αποφεύγοντας τις δυνατές οσμές του νεφτιού και των υπόλοιπων διαλυτικών, τα οποία μπορεί να δυσχεραίνουν την χρήση τεχνικών λαδομπογιάς σε κλειστό περιβάλλον. Επίσης προσφέρουν το πλεονέκτημα ότι ο καθαρισμός πινέλων, χεριών και επιφανειών μπορεί να γίνει με απλό σαπούνι και νερό. Όπως τα παραδοσιακά λαδοχρώματα, έτσι και οι υδατοδιαλυτές λαδομπογιές προσφέρονται σε διάφορες ποιότητες αν και η χρωματική γκάμα τούς είναι ακόμα σχετικά περιορισμένη.

Συμβουλές ελαιογραφίας

Σταθερότητα

Οι περισσότεροι καλλιτέχνες θέλουν να εξασφαλίσουν την μονιμότητα των χρωμάτων τους. Ευτυχώς γι’αυτούς έχουν γίνει πολλές βελτιώσεις στον τομέα αυτό στον αιώνα μας, με την δημιουργία φωτοσταθερών (πλήρως φωτοσταθερών) χρωμάτων.

Ταχύτητα πήξης

Διαφορές στην ταχύτητα πήξης διαφόρων χρωμάτων προκαλούνται από τον τρόπο που η κάθε χρωστική αντιδρά σε εναιώρημα ελαίου.

Συνήθη λάθη

Το να επιτευχθούν τα ζητούμενα αποτελέσματα στην ελαιογραφία προαπαιτείται η καλή ποιότητα της βάσης και των χρωμάτων που χρησιμοποιούνται. Μία σειρά από τεχνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλοί ζωγράφοι είναι αποτέλεσμα κακής ποιότητας υλικών.

Τρία διαφορετικά είδη λευκού

Flake white πρόκειται για ένα πολύ φωτεινό λευκό με καλές ιδιότητες υφής και ελαστικότητα. Επίσης στεγνώνει γρήγορα σε σύγκριση με το λευκό τιτανίου καθιστώντας το χρήσιμο για τα αρχικά στάδια ενός πίνακα. Το λευκό αυτό προσδίδει πολύ καλούς τόνους σε προσμίξεις με άλλα χρώματα, κάνοντάς τα φωτεινά με αρκετά ελεγχόμενο τρόπο. Είναι ημιδιαφανής φύσεως.

Titanium white το λευκό αυτό είναι το πιο αδιαφανές και λευκό από τα λευκά. Στεγνώνει πιο αργά από το Flake white και είναι πολύ πιο πηχτό.

Συμβουλή το λευκό τιτανίου μπορεί να προσμιχθεί με το Flake white δημιουργόντας ένα λευκό με στοιχεία και από τα δύο αυτά χρώματα.

Zinc white άλλο ένα ημιδιαφανές λευκό χρηστικό στις προσμίξεις και για ελαφρά αύξηση της τονικότητας ενός χρώματος.

Λευκό μολύβι πρόκειται για ένα λευκό με πάρα πολύ καλή καλυπτότητα το οποίο όμως δεν είναι πλέον δημοφιλές, λόγο της τοξικότητάς του. Υπάρχουν όμως παραδείγματα ζωγράφων που συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το λευκό αυτό για τις ιδιαιτερότητές του. Ο Lucien Freud, ο γνωστός βρετανός ζωγράφος λάτρευε τόσο το λευκό αυτό που το παρέγγελνε σε τεράστιες ποσότητες υπό τον φόβο ότι θα σταματούσε η παραγωγή του.

Βάση ελαιογραφίας

Τα έλαια που χρησιμοποιούνται στην ελαιογραφία σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να διαβρώσουν τις ίνες του καμβά, όταν αυτός ο καμβάς δεν έχει προετοιμαστεί με την κατάλληλη βάση. Η βάση δρα ως ένα φραγμό που διαχωρίζει τις ίνες του καμβά από τα διάφορα έλαια. Οι περισσότεροι καμβάδες είναι ήδη  προετοιμασμένοι με βάση γενικής χρήσης.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα παραδοσιακό υλικό. Το προτιμούν πολλοί ζωγράφοι διότι προκαλεί μία σχετική αύξηση στην γυαλάδα και στην λείανση της επιφάνειας. Ο καμβάς που έχει περαστεί με βάση ελαιογραφίας τείνει να χαλαρώνει λιγότερο από καμβά που έχει περαστεί με βάση ακρυλικού. Προαπαιτείται η χρήση μίας κόλλας για το τελικό τέντωμα του καμβά. Η βάση στεγνώνει απόλυτα εντός 24 ωρών. Το Foundation White είναι ένα λευκό που περιέχει μόλυβδο το οποίο χρησιμοποιείται συχνά αντί βάσης, ιδίως όμως μέχρι τον 20ο αιώνα. Ο λόγος αυτού είναι ότι η συγκεκριμένη βάση απαιτεί 6 μήνες περίοδο πήξης. Πλέον η χρήση του έχει αντικατασταθεί σχεδόν πλήρως από το Oil Painting Primer.

Εάν θελήσετε  να προετοιμάσετε τον καμβά εσείς αξίζει να ενημερωθείτε για τα παρακάτω υλικά που χρησιμοποιούνται συνήθως ως βάσεις ελαιογραφίας.

Κόλλα PVA

Ως φοιτητής με περιορισμένο προυπολογισμό θα δείτε ότι η κοινή κόλλα γενικής χρήσης PVA είναι ένα ανεκτό υποκατάστατο βάσης ελαιογραφίας. Είναι οικονομικό σχηματίζει μία μη διαπερατή επιφάνεια. Σαφώς δεν είναι η ιδανική επιλογή επειδή είναι συνήθη τα σκασίματα σε αυτό το υλικό, το οποίο με την πάροδο του χρόνου γίνεται μη σταθερό.

Ακρυλική Βάση

Είναι υδατοδιαλυτή, άοσμη, με καλές ιδιότητες συντήρησης και φθάνει στον καταναλωτή πλήρως προσμυγμένο και ετοιμο για χρήση.

Λαγόκολλα

Η λαγόκολλα είναι ο πλέον παραδοσιακός τρόπος προετοιμασίας για ελαιογραφία. Απαιτείται η διάλυση της ακατέργαστης κόλλας σε νερό με θερμότητα. Η λαγόκολλα προαπαιτεί μεγάλη διεργασία και σίγουρα δεν είναι πρακτική. Παρόλ’ αυτά εξακολουθεί να είναι η ποιοτικότερη βάση στην ελαιογραφία. Όσον αφορά την αντοχή που δίνει η λαγόκολλα σε ένα έργο τέχνης αρκεί να σας παραπέμψουμε στις συλλογές που υπάρχουν μέχρι τις μέρες μας από αναγεννησιακούς πίνακες ηλικίας άνω των 500 ετών. Τα έργα αυτά είναι όλα δημιουργημένα πάνω σε βάση λαγόκολλας.

Συμβουλή : O καμβάς από βαμβάκι απορροφά λιγότερο αποτελεσματικά την βάση σε σχέση με το λινό, και θα χρειαστεί ένα πιο σκληρό πινέλο και περισσότερη δουλειά ώστε επιτευχθεί η πλήρης απορρόφησης της βάσεις απο τις ίνες του καμβά.

Συμβουλή : Eάν ζωγραφίζετε πάνω σε MDF θα πρέπει να εφαρμόσετε βάση και στις δύο πλευρές του πάνελ, σφραγίζοντάς το απόλυτα από την υγρασία. Σε αντίθετη περίπτωση θα υπήρχε ο κίνδυνος της παραμόρφωσης του MDF σε βάθος χρόνου λόγο υγρασίας.

Πολλοί ζωγράφοι πορτραίτων προτιμούν την εργασία πάνω σε λινό καμβά διότι έτσι επιτυγχάνεται μεγαλύτερη λεπτομέρεια διότι το ύφασμα αυτό έχει πυκνή ύφανση.

Συμβουλή : ‘Eνας παραδοσιακός τρόπος για την απεικόνιση φωτός στους αναγεννησιακούς πίνακες ήταν στις πιο φωτεινές περιοχές του πίνακα να αφήνεται το λευκό της βάσης στις αρχικές διαστρωματώσεις.

Πως να προστατέψετε ένα τελειωμένο έργο ελαιογραφίας.

Ένα ολοκληρωμένο έργο θα πρέπει να επικαλυφθεί με μία στρώση προστατευτικού βερνικιού. Όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι παίρνει από 6 μήνες έως 1 έτος προκειμένου ένας πίνακας ελαιογραφίας να στεγνώσει αρκετά για την εφαρμογή του βερνικιού. Εντωμεταξύ αποθηκεύστε το έργο σε ένα περιβάλλον καθαρό αλλά όχι σκοτεινό.

Βερνίκια

mediums ελαιοχρωμάτων

Τα βερνίκια χρησιμοποιούνται για να προστατέψουν το ολοκληρωμένο έργο. Πρέπει να υπάρχει δυνατότητα της αφαίρεσης των βερνικιών ώστε να επιτρέπεται ο καθαρισμός  τους ανά τακτικά διαστήματα.

Υπάρχουν δύο σημαντικά πράγματα που θα πρέπει να γνωρίζετε για τα βερνίκια.

Μην βιαστείτε να βερνικώσετε ένα έργο. Ακόμη και οι πίνακες που περιέχουν μικρό όγκο μπογιάς ενδέχεται να είναι πλήρως στεγνά εντός 6 μηνών. Απαιτείται ένα μίνιμουμ ενός μήνα για να εφαρμοστούν τα περισσότερα είδη βερνικιών και ακόμη και τότε συνίσταται προσοχή.

Μην χρησιμοποιείται ποτέ τα βερνίκια ως μέντιουμ. Κάτι τέτοιο θα καθιστούσε τον πίνακα ευαίσθητο στους διαλύτες. Μία μελλοντική απόπειρα καθαρισμού του με διαλυτικό θα είχε σαν αποτέλεσμα την αφαίρεση του χρώματος.

Είδη βερνικιών

Τα βερνίκια διαχωρίζονται στις γενικές κατηγορίες των ‘gloss’,‘matt’ και ‘satin’. Ωστόσο υπάρχουν πολλών ειδών ρητίνες και κάθε ζωγράφος έχει τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του.

Mediums

Η χρήση των μέντιουμ αναλυτικά

Η ελαιογραφία είναι μία τέχνη η οποία χρειάζεται χρόνο και εξάσκηση, μέχρι να θεωρήσει κανείς ότι το κατέχει πλήρως. Παρακάτω θα επεξηγήσουμε μερικούς από τους βασικούς κανόνες της ελαιογραφίας λαμβάνοντας υπόψιν την μεγάλη σημασία που έχουν τα μέντιουμ.

Mediums :  Xρησιμοποιούνται από ζωγράφους ώστε να τους υποβοηθήσουν στον έλεγχο της μπογιάς, την χρωματική ένταση, και σε τεχνικές γκλαζέ όπου απαιτείται διαφάνεια. Επίσης βοηθούν στον έλεγχο της ταχύτητας πήξης. Οι καλλιτέχνες ελαιοχρωμάτων πάντα χρησιμοποιούν κάποιο μέντιουμ και έλαια ώστε να έχουν πάντα τον πλήρη έλεγχο της μπογιάς, σε όλα τα στάδια δημιουργίας ενός πίνακα. Επίσης χρησιμοποιούν τα μέντιουμ ώστε να αποφύγουν την υπεραραίωση και να εξασφαλίσουν την ελαστικότητα της στεγνής μπογιάς.

Λινέλαιο

Το λινέλαιο είναι ένα παραδοσιακό μέντιουμ στο οποί βασίζονται πολλά χρώματα ελαιογραφίας. Γενικά τα λάδια αραιώνουν το χρώμα, αυξάνουν την γυαλάδα και την διαφάνεια και χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με διαλυτικά. Η σύνθεση το χρώμα και η περίοδος πήξης του λινέλαιου διαφέρουν ανάλογα με την διαδικασία παραγωγής του.

Μέντιουμ λαδιού

Τα μέντιουμ λαδιού είναι προσμίξεις λινέλαιου με διαλυτικά έτοιμα για χρήση. Η χρήση τους μπορεί να είναι ενός μέντιουμ γενικής χρήσης ή μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως τρόπος ελάτωσης της περιεκτικότητας ελαίου μιας μπογιάς.

Μέντιουμ με μεγάλη ταχύτητα πήξης.

Οι σύγχρονες ρητίνες με την ονομασία των αλκαλίων (alkyds) χρησιμοποιούνται για την δημιουργία μέντιουμ ελαιογραφίας που στεγνώνουν γρήγορα. Είναι πάρα πολύ δημοφιλή διότι ελατώνουν και την περίοδο πήξης των χρωμάτων ελαιογραφίας.

Συνδυάζοντας διαφορετικά μέντιουμ.

Όλα τα συμβατικά μέντιουμ επιδέχονται πρόσμειξη μεταξύ τους.

Να αποφεύγεται την χρήση βερνικιών ως μέντιουμ.

Τα βερνίκια δεν συνιστώνται ως υποκατάστατα του μέντιουμ λόγω της επαναδιαλυτικής τους φύσεως. Επίσης δεν θα πρέπει να χρησιμοποούνται ποτέ σε πρόσμιξη με το χρώμα. 

Αλκυδικές ρητίνες (Alkyds)

Οι Αλκυδικές ρητίνες παράγονται με την χρήση ειδικών ελαίων που στόχο έχουν την μείωση του κιτρινίσματος, την μέγιστη χρωματική ακεραιότητα, εξαιρετική ανθεκτικότητα και γρήγορο χρόνο πήξης. Το πρωτέρημα των αλκυδικών ρητινών σε σχέση με τα άλλα έλαια είναι η γρήγορη ταχύτητα πήξης, εντός 12-48 ωρών. Επίσης προσδίδουν ένα έντονο γκλαζέ στο τελικό αποτέλεσμα. Ο καθαρισμός γίνεται με νέφτια.

Καζείνη (Caseins)

Η καζείνη είναι ένα υποπαράγωγο του γάλακτος, το οποίο είναι υδατοδιαλυτό.        Ένα πολύ ευέλικτο μέντιουμ, η καζείνη μπορεί να εφαρμοστεί ποικιλοτρόπως, από ιμπάστο έως αραιές λαζούρες. Με την έκθεση στον αέρα γίνονται μη υδατοδιαλυτές.

Οι καζείνες πήζουν γρήγορα. Το τελείωμά τους είναι ματ ή σατινέ. Εάν χρειάζεστε ένα γκλαζέ τελείωμα η καζείνη μπορεί να βερνικωθεί.

Η καζείνη μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές επιφάνειες, αλλά λόγω της ακαμψίας του υλικού δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείυται σε καμβά για ιμπάστο. Τα χρώματα είναι έντονα σταθερά και εύκολα στις προσμίξεις με την χρήση καζείνης.

Επανεισαγωγή ελαίου (Oiling out)

Ο όρος αυτός περιγράφει την διαδικασία κατά την οποία χρησιμοποιείται έλαιο για να ξαναζωντανέψει έναν πίνακα ο οποίος έχει χάσει όλη την περιεκτικότητά του σε έλαια. Η πιο συνήθης αιτία αυτής της κατάστασης είναι η χρήση βάσης κατά την προετοιμασία του πίνακα η οποία δεν είναι αρκετά υδατοστεγής. Άλλη μία συνήθης αιτία είναι η χρήση ακατάληλων μέντιουμ. Αφού το χρώμα έχει στεγνώσει θα πρέπει να εφαρμοστεί με ομοιόμορφο τρόπο το έλαιο στις επηρεασμένες περιοοχές με ένα καθαρό πανί. Αφαιρέστε οποιοδήποτε υπόλειμα ελαίου που δεν έχει απορροφηθεί και εφήστε για δύο ημέρες. Εάν και πάλι παρατηρήσετε περιοχές οι οποίες να μην έχουν ξαναζωντανέψει αποτελεσματικά τότε επαναλάβετε την διαδικασία. Τα βερνίκια δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον σκοπό αυτό. Για ένα έλαιο που στεγνώνει γρήγορα αναζητήστε παχύρευστο λινέλαιο σε διάλυμα 50% με νέφτι.

Συμβουλές για την χρήση διαλυτικών

Διαλυτικά :  Xρησιμοποιούνται στην αραίωση και στον καθαρισμό των χρωμάτων λαδιού. Αυτά τα προιόντα βελτιώνουν την ρευστότητα της μπογιάς και χρησιμεύουν στον καθαρισμό των εργαλείων ζωγραφικής από σκόνη και υπολύματα που θα λέρωναν τα χρώματά μας.

Τερπεντίνη

Είναι ένα παραδοσιακό διαλυτικό των χρωμάτων ελαιογραφίας, με χαρακτηριστική οσμή. Διατηρεί τον ελαιώδη χαρακτήρα της μπογιάς με αποτελεσματικό τρόπο. Σε πολύ μικρό ποσοστό η χρήση τους έχει αντικατασταθεί από διαλύτες πετροχημικής επεξεργασίας, όπως το νέφτι.

Νέφτι

Οι πρώτοι διαλύτες τέτοιου τύπου θεωρήθηκαν αρχικά κατάλληλα μόνο για τον καθαρισμό των πινέλων. Αυτό δεν ισχύει πιά, αφου έχουν πλέον δημιουργηθεί νέφτια καλλιτεχνικής ποιότητας, τα οποία είναι κατάλληλα για πρόσμιξη στην μπογιά. Τα καλλιτεχνικής ποιότητας νέφτια δημιουργούν μια πολύ ρευστή υφή στην μπογιά, η οποία γρήγορα στεγνώνει με την ταχύα εξάτμιση του νεφτιού. Πολλά από τα νέα διαλυτικά νεφτού έχουν μειωμένη οσμή και είναι λιγότερο εύφλεκτα. Όλα τα διαλυτικά θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε χώρο με καλό εξαερισμό.

Συμβουλή : Χρησιμοποιήστε μόνο διαλυτικά καλλιτεχνικής ποιότητας. Τα διαλυτικά που πωλούνται σε καταστήματα με είδη οικοδομής δεν είναι κατάλληλα  για καλλιτεχνικές εφαρμογές.

Αποφύγετε την υπερβολική αραίωση

Τα διαλυτικό αραιώνουν το χρώμα προκαλώντας, στην ουσία, διάυλωση του λινέλαιου. Εαν χρησιμοποιηθεί πολύ διαλυτικό θα υπάρχει πολύ λιγότερο έλαιο για να συγγρατά τα σωματίδια χρωστικής. Θα προκύψει ένα μάτ αποτέλεσμα με ρηγμένες χρωματικές εντάσεις. Η υπεραραίωση αποφεύγεται με την χρήση άλλων διαλυτικών με αυξημένες περιεκτικότητες ελαίου.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Σχολιάστε